Хтось дуже влучно сказав, що після реєстрації життя в ОСББ лише починається. Головне – це робота ОСББ після неї. І не в останню чергу ефективність цієї роботи залежить від голови Правління. Нажаль, не завжди «обранці народу» виконують свої обов’язки сумлінно.
До Херсонського Офісу Мережі правову розвитку при ГО «ІРЦ «Правовий простір» звернулася Тетяна Будько*, мешканка багатоповерхового будинку, зі скаргою, що голова правління ОСББ абсолютно ігнорує і проблеми будинку, і намагання мешканців добитися їхнього вирішення. Причому кошти збираються регулярно, більш того, внески розраховуються за підвищеними тарифами. Та геть незрозуміло, куди вони йдуть. Вже довгий час в під’їзді не було проведено жодних ремонтних робіт, внаслідок чого тече дах, підвал завалено сміттям, в під’їзді відвалюється штукатурка, в квартирах немає належного опалення. На вимоги співвласників будинку подати фінансовий звіт, голова правління у грубій формі відповів, що хто вони такі, щоб перед ними звітувати. Виникла підозра, що він має якийсь непідзвітний бізнес і, відповідно, нелегальний дохід. Терпець обурених мешканців увірвався, і вони делегували Тетяну до громадських юристів – з’ясувати деталі законного усунення голови правління з посади, тим паче, що він отримував за свою працю зарплатню.
Юрист Херсонського офісу Мережі правового розвитку при ГО «ІРЦ «Правовий простір» Маргарита Плахотнюк надала вичерпну консультацію з цього питання. Чинний Закон України «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку» (далі «Закон») передбачає, що право управління, утримання та використання спільного майна реалізується власниками квартир через ОСББ, яке має статус самостійної юридичної особи та здійснює свою поточну діяльність через правління. Правління діє за дорученням загальних зборів та в межах статутних повноважень.
- До функцій правління ОСББ відносяться:
- здійснення контролю за справлянням коштів;
- визначення порядку використання коштів;
- укладення договорів від імені ОСББ та контроль за їх виконанням;
- ведення діловодства, бухгалтерського обліку та звітності, складання кошторису, балансу, річного звіту, скликання загальних зборів.
Отже бачимо, що діючий голова правління ОСББ діє настільки непрозоро, що мешканці ніяк не можуть проконтролювати, куди йдуть гроші, якщо вони не витрачаються на благоустрій і поточні ремонти. Між тим, механізм контролю існує: власники квартир є учасниками вищого органу управління ОСББ – загальних зборів, до виключної компетенції якого, відповідно до статті 10 Закону, відносяться питання, зокрема, обрання членів та голови правління. Якщо правління ОСББ виконує покладені обов’язки неналежним чином, виходом із ситуації є скликання та проведення загальних зборів, на яких може прийматись рішення про переобрання складу правління.
Увага! Необхідно пам’ятати про особливості голосування на загальних зборах – закон визначає, що кожний співвласник (його представник) під час голосування має кількість голосів, пропорційну до частки загальної площі квартири або нежитлового приміщення співвласника у загальній площі всіх квартир та нежитлових приміщень, розташованих у багатоквартирному будинку. Якщо одна особа є власником квартир (квартири) та/або нежитлових приміщень, загальна площа яких становить більш, ніж 50% загальної площі всіх квартир та нежитлових приміщень, кожний співвласник має один голос. Рішення про обрання та звільнення голови та/або членів правління приймається простою більшістю голосів.
Та головне попереду – треба обов’язково під розписку повідомити голову Правління про прийняте рішення. Якщо це неможливо або він відмовляється ставити підпис за його отримання, повідомлення надсилається рекомендованим листом (із описом вкладення та повідомленням про вручення за зареєстрованою адресою проживання). Це дуже важлива умова – адже у разі непідтвердження отримання голова правління не тільки може бути поновлений на посаді, йому ще і відшкодують середню зарплатню за кожний день «простою» внаслідок недопуску до роботи. Такий результат у даній ситуації зовсім небажаний. Тобто мешканці будинку повинні довести, що вони жодним чином не порушили трудових прав голови Правління та дотрималися встановлених законом процедур.
*Ім’я змінено з етичних міркувань.
Нагадуємо адресу Центру безоплатної первинної правової допомоги:
М. Херсон, пр. Ушакова, 37, каб. 115 (будівля Херсонської міської ради, перший поверх).
Графік роботи юристів: понеділок – четвер з 9.00 до 17.00. По п’ятницях з 9.00 до 15.45. Обідня перерва з 12.00 до 13.00.
Попередньо записатися на прийом можна за телефоном (099) 468 38 48
P. S. Центр безоплатної первинної правової допомоги створений Херсонським офісом Мережі правового розвитку при ІРЦ «Правовий простір» за підтримки Херсонської міської ради та Міжнародного Фонду «Відродження» в рамках проекту «Енергія змін».