Представники восьми громад із п’яти областей побували в європейській країні, щоб на власні очі побачити успішні приклади співпраці місцевої влади з бізнесом, громадськими організаціями й освітніми закладами, сприяння розвитку підприємництва та залучення інвесторів у громади.
Під час LED Action Tour, який відбувся в рамках програми Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Децентралізація приносить кращі результати та ефективність» (DOBRE), учасники мали можливість ознайомитися з інструментами місцевого економічного розвитку, надихнутися побаченим і почутим, а, повернувшись додому, змінювати життя своїх ОТГ на краще.
Тепер перед кожною громадою – учасницею LED Action Tour − стоїть завдання впровадити власні проекти місцевого економічного розвитку (МЕР).
«Однак спочатку вони разом із консультантами мають розробити детальний план реалізації проектів, із конкретними термінами, оцінити наявні ресурси – фінансові та людські. Також для цього має бути створена рада чи група з економічного розвитку ОТГ», − пояснюєспеціаліст з МЕР Програми DOBRE Віталій Юрків. Звісно, що на впровадження проектів необхідні кошти. Певну суму громади отримають від Програми DOBRE, проте частину їм доведеться виділити з власних бюджетів та залучити ззовні.
Швейний бізнес Кочубеївської ОТГ
Кожна громада, керуючись розробленими Стратегіями розвитку, окреслила для себе цілі, яких вона прагне досягти в результаті LED Action Tour. «Наша місія як консультантів полягає в тому, щоб допомогти учасникам обрати пріоритетні напрямки роботи з МЕР, створити сприятливе економічне середовище в громаді та розробити з ними детальний план реалізації майбутнього проекту», − пояснює Наталія Сментіна, представник Одеського національного економічного університету.
Приміром, у Кочубеївській об’єднаній громаді Херсонської області будуть сприяти розвитку швейної справи. У подальшому тут планують відкрити власний цех (або навіть фабрику) з виробництва одягу, постільної білизни, брендованої продукції. «Багато жінок у нашій громаді не мають роботи, тому вони б із задоволенням здобули професію швачки. Разом із тим є місцева підприємниця, котра вже давно мріє відкрити такий бізнес», − говорить Сергій Дмитриченков, завідувач сектору економічного розвитку та залучення інвестицій Кочубеївської сільської ОТГ. Та оскільки зараз у громади немає коштів на створення швейного цеху, було вирішено розпочати з професійного навчання. Відбуватиметься воно на базі опорної школи, щоб і учні могли відвідувати заняття.
Вражений візитом до польської пасіки та музею бджолярства, пан Сергій всерйоз задумався: а чому б не відкрити на території ОТГ ще й медовий кооператив? «Наші пасічники змушені здавати мед оптовикам, а якщо вони об’єднаються, то зможуть більше заробляти на своїй продукції. Також можна розвивати туристичний потенціал громади, влаштовуючи тут тематичні екскурсії та ознайомчі візити. Головна ціль – щоб наша громада розквітала й до цього процесу долучалося якомога більше людей», − ділиться своїми задумами учасник LED Action Tour.
Ще один проект, який народився під час навчального туру, пов’язаний з розвитком зеленого туризму. Кочубеївська ОТГ розташована в мальовничому краї, омивається річкою Інгулець, має багату історію (колись на її території знаходилось німецьке поселення) – ці три складові допоможуть зробити громаду привабливою для туристів та іноземців, переконаний Сергій Дмитриченков.
Серед їхніх пріоритетів − фермерський ринок та мобілізація ресурсів
У Стратегії розвитку Музиківської об’єднаної громади (Херсонщина) окремим пунктом прописана ціль − відкриття ринку сільгосппродукції, тож громада активно працює над її реалізацією. «У Польщі ми на власні очі побачили, як функціонують такі публічні простори. У В’ячеслава Неннова, вчителя Східненської ЗОШ, навіть виникла ідея оснастити їх сонячними панелями, щоб забезпечити ринок альтернативною енергією», − розповідає Наталія Сментіна, консультант громади від Одеського національного економічного університету.
А місцевий підприємець із Асканія-Нова ОТГ Галина Кравченко в Польщі була вражена масштабами залучення молоді до малого, середнього бізнесу та профорієнтаційною роботою, яка активно ведеться у цій країні. Після курсів 70% слухачів стають підприємцями, що сприяє економічному розвитку гмін (гміна є самоврядною громадою мешканців певної території Польщі).
«Сьогодні до нас приїздять діти, молодь з сусідніх районів – щоб відвідати зоопарк та заповідник. Але на території громади є Інститут тваринництва степових районів ім. М.Ф.Іванова, школа підвищення кваліфікації. Спеціалістів вистачає, тому молодь з інших населених пунктів могла б залишитись на кілька днів та навчитися чомусь новому, провести час із користю», − переконана Галина Кравченко. У результаті навчального туру з МЕР вона дізналася, як мобілізовувати ресурси та залучати людей, тож хоче поділитися набутим досвідом. На січень була запланована зустріч із представниками громадськості, керівництвом громади і депутатами. А вже в березні, запозичена ідея щодо профорієнтації старшокласників, курсів для молоді, втілиться в їх власному проекті.