Днями у Херсоні пройшов дводенний форум під назвою Hyperlocal community media school, організований місцевим фондом «Об’єднання». Це вже третя зустріч у рамках школи місцевих медіа, яку активісти «Об’єднання» запустили минулого року.
«Свого часу ми дуже обурилися прийняттям «диктаторських законів», які сильно утискали права громадських активістів, блогерів і ЗМІ. До цього працювали з місцевими медіа при підготовці їх до участі у виборах. Поступово ми зрозуміли, що на локальному рівні медіа дуже часто публікують неперевірену інформацію, а загалом є лінивими і нецікавими як ресурси. До цього додається високий рівень «джинси», поява низки сайтів-одноденок під вибори… І одного дня, після проходження британського курсу зі створення гіперлокальних медіа, я вирішив запустити такий проект в Україні, – розповідає голова фонду «Об’єднання» Юрій Антощук. – Йдеться про незаангажовані маленькі видання, які творяться як журналістами, так і самими мешканцями містечок і сіл. Тобто це змога активізувати місцеве населення, залучити його до впливу на певні суспільні процеси».
Організатори медіашколи запросили низку постійних тренерів-практиків (В’ячеслава Головченка з Миколаївського коледжу преси і телебачення, Тетяну Кузнєцову – професора соціальних комунікацій, декана факультету журналістики Одеської юридичної академії, спеціалістів з технічного оформлення інтернет-ресурсів), розробили курси для початківців у журналістиці (де шукати інформацію, про що писати, на кого орієнтуватися) і на участь у першій школі отримали більше ста заявок. У підсумку відібрали 25 людей із Одеської, Миколаївської, Херсонської і Запорізької областей. Після двох тренінгів, чотирьох вебінарів, онлайн-лекцій із європейськими і американськими власниками локальних медіа учасники школи створили вісім власних ресурсів.
«Ми зрозуміли, що ця тема актуальна, удосконалили наш курс (зокрема щодо монетизації) і цього року провели другу школу локальних медіа, в якій взяли участь активісти і журналісти не лише Півдня, а й з інших регіонів України, – додає Юрій Антощук. – Останній форум у Херсоні – зустріч випускників першої і другої школи для обговорення результатів попередньої роботи, успішності створених сайтів і набуття нового практичного досвіду».
Аби поговорити про професійні стандарти журналістики, проблеми місцевих медіа і успішні проекти українських ЗМІ, організатори медіашколи запросили, зокрема, кореспондента «Дня» у Херсоні. «У нас не так і просто знайти людей, які своєю роботою показують приклад незаангажованості і принциповості в журналістиці. «День» хоч і є всеукраїнським виданням, але завжди відзначався значною увагою до регіонів. Тому цікаво було почути журналіста цього видання з Херсона», – каже Юрій Антощук.
Під час спілкування з учасниками Hyperlocal community media school порушувалися теми солідарності в журналістській діяльності, якості і професіоналізму молодих медійників, журналістської освіти загалом і прикладів «як не можна робити». Говорили про проекти «Дня»: книговидання, міжнародний фотоконкурс, Літню школу журналістики, глянець «Маршрут №1» та власне друковане видання «День». Учасників школи цікавила специфіка роботи регіонального кореспондента, пошук тем, спокуса до «джинси», співпраця і конкуренція з місцевими колегами тощо.
КОМЕНТАРІ
«ВІДКРИВАТИ ГРОМАДСЬКИХ ЖУРНАЛІСТІВ»
В’ячеслав ГОЛОВЧЕНКО, голова Піклувальної ради Коледжу преси і телебачення, Миколаїв:
– Мета школи першочергово була чітка: відкривати громадських журналістів, які б ширше модерували теми суспільного життя. Південь – у фокусі першої школи. І в нас вже є послідовники. Зараз почався проект у містах і райцентрах Одеської області.
Друга школа – на всю країну. Мета досягнута: запрацювали 20 добротних локальних медіаканалів. І їхня тематична палітра не є одноманітною. Є про молодіжну культуру українською в російськомовному Миколаєві, а є про дитячий простір у місті Черкасах.
Ще на підході – 10 сайтів. Їхнє органічне зростання, сподіваюся, справа ближчого майбутнього. Намагалися всім дати знання, зокрема, і з маркетингу, щоб проекти були самодостатні.
Зустріч із кореспондентом «Дня», я сподіваюся, слухачам була корисна, бо вони зрозуміли, як важко писати про все. А для цього потрібно весь час займатися самоосвітою і відходити від компліментарної журналістики. Або її антиподу – огульного популізму.
«НАШІ НАПРАЦЮВАННЯ – САЙТ ПРО КУЛЬТУРУ ТА СОЦІАЛЬНЕ ЖИТТЯ МИКОЛАЄВА»
Олена ПОЗНЯК, культурний портал sMYc, Миколаїв:
– На Форум гіперлокальних медіа я приїхала зі щирим бажанням показати наші напрацювання за півроку – новостворений сайт про культуру та соціальне життя міста Миколаєва sMYc – широкій громадськості й, зокрема, тим людям, які безпосередньо підтримували нас упродовж реалізації проекту. Це була друга презентація нашого видання після рідного міста. Особливо запам’яталися проекти учасників з Одеси з друкованим виданням Proactiv, що присвяченим проектній діяльності, та проект учасника з Білгорода-Дністровського «Твій депутат». Основні наші досягнення – можливість подати грантову заявку на технічну допомогу виданню та запрошення до Одеси на Медіафорум восени.
Особливістю Форуму стала зустріч із регіональним кореспондентом газети «День» Іваном Антипенком, який розповів про особливості впровадження журналістських стандартів у місцевих ЗМІ та написання матеріалів на дражливі теми. Окрім цього, він розповів історії з власного журналістського досвіду, відповів на запитання аудиторії та представив друковану версію газети «День», її додаток «Маршрут №1», інші проекти. Для мене корисною стала інформація, як долати перепони, які чинять журналістській діяльності на регіональному рівні, та дискусія на теми низького рівня місцевої журналістики й розуміння потреб професії та її викликів молодими журналістами.
«МЕДІАРЕСУРС ДОЗВОЛЯЄ ЗНАЙТИ ТИХ, З КИМ ТОБІ ПО ДОРОЗІ»
Наталія ЗАБРОЦЬКА, президент ГО «Сила синергії», Львів:
– Учасниками заходу стали випускники I і ІІ шкіл створення гіперлокальних медіа, які поділились своїми напрацюваннями, а також до нас завітали гості: знані і небайдужі журналісти Херсонщини і викладачі школи, які вели нас тернистим шляхом створення нашого медіапродукту. Я б вивела своєрідну формулу створення медіа, яка народилась на Форумі: «Ідея, подана у правильному форматі цільовій аудиторії командою, яка вміє працювати разом, за деякий час однозначно приведе до успіху». Для нас, учасників першої школи, минув рік часу, і ми бачили, як багато можна зробити за рік, якщо невтомно працювати. Власний медіаресурс дозволяє знайти тих, з ким тобі по дорозі.