Ліквідація райсудів дозволить позбутися неугодних. А от економії не буде.
Дніпровський, Комсомольський та Суворовський районні суди Херсона були ліквідовані (зі створенням одного міськсуду) з метою поліпшення доступності правосуддя та оптимізації видатків державного бюджету. Принаймні такі підстави реорганізації були запропоновані Президенту Державною судовою адміністрацією напередодні появи сумнозвісного указу. Спробуємо розібратися в тому, наскільки заявлені цілі відповідають дійсності.
Оптимізація без економії
Як відомо, будь-яке державне рішення повинно бути добре вмотивованим. Адже на його реалізацію витрачається як мінімум робочий час держслужбовців, а отже, — кошти платників податків на їх утримання. Для цього готуються пояснювальні записки до проектів нормативно-правових актів та їх фінансово-економічні обгрунтування.
Оскільки указ Президента «Про ліквідацію та утворення місцевих загальних судів» від 19.01.2016 №15/2016 не містив пояснень щодо необхідності подібних перетворень, а його проект з громадськістю не обговорювався, спробуємо заповнити цю прогалину з огляду на пропозицію ДСАУ щодо херсонських судів, яку відповідно до ч.1 ст.19 закону «Про судоустрій і статус суддів» було надіслано гаранту Конституції наприкінці грудня 2015 року.
Виходячи із наданих «ЗіБ» документів, необхідність змін у мережі херсонських місцевих судів ДСАУ пояснила потребою в «оптимізації видатків». Судова адміністрація вважає, що ліквідація трьох районних та утворення одного міського суду дозволить зекономити кошти за рахунок скорочення кількості керівних посад, а саме: двох голів та одного заступника, двох керівників та трьох заступників керівників апарату цих судів. Крім цього, планується також зменшити чисельність і працівників апарату в штаті новоутвореного суду.
Втім, економія від реформ не така вже й значна: загальна місячна сума поточних видатків, як очікується, скоротиться аж на 15,3 тис. грн. (зокрема, 4,1 тис. за рахунок економії на керівних суддівських посадах та 7,4 тис. — на посадах працівників). Це трохи більше посадового окладу одного законника місцевого суду. Тут доречно згадати, що під час реорганізації мережі вінницьких судів у 2012 році (тоді з трьох судів також утворили один через ліквідацію районів у місті) з’явилися 4 нові посади служителів Феміди.
Так чи інакше, але суттєво заощадити кошти за рахунок Херсона не планується. Хоча в ДСАУ обіцяють завдяки економії підвищити рівень середньої заробітної плати працівників апарату.