Відповідно внесених змін до Порядку призначення і виплати державної допомоги сім’ям з дітьми затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2001 р. № 1751, з лютого 2015 року на центри соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді покладено додаткові напрямки роботи, а саме:
- підтвердження факту проживання матері з дитиною при призначенні державної допомоги одинокій матері: якщо одинока мати народила дитину і не може подати документ, який підтверджує той факт, що вона є одинокою матір’ю (довідка про склад сім’ї), в такому разі допомога призначається на підставі акта обстеження сім’ї за місцем проживання, проведеного центром соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді. Відвідування сім’ї здійснюється за письмовим повідомленням управління соціального захисту населення;
- здійснення контролю за цільовим використанням допомоги і створенням належних умов для повноцінного утримання та виховання дітей, що здійснюється шляхом вибіркового обстеження окремих сімей, що отримують державну допомогу (допомога сім’ям з дітьми, допомога при народженні дитини, допомога на дітей одиноким матерям, допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, допомога при усиновленні дитини).
- На підставі повідомлення управління соціального захисту населення наказом директора центру призначається відповідальний працівник, який здійснює відвідування сім’ї та складає акт обстеження матеріально-побутових умов сім’ї. У висновку зазначається, чи проживає за адресою мати з дитиною.
Оригінал акту надсилається до управління соціального захисту населення. Копія акту зберігається в Центрі.
Відвідування сім’ї здійснюється в термін не більше 3 робочих днів від надходження повідомлення.
Протягом 2 місяців 2015 року – 67 повідомлень, здійснено 75 виходів, кількість складених актів складає 67.
З метою здійснення контролю за цільовим використанням державної допомоги центр соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді планує та проводить вибірково обстеження сімей у складних життєвих обставинах, які отримують державну допомогу.
З цією метою, під час роботи з такою сім’єю, або у разі наявності відомостей щодо нецільового використання коштів, спеціаліст Центру проводить перевірку та складає акт обстеження матеріально-побутових умов.
У разі підтвердження нецільового використання коштів у висновку зазначаються факти що свідчать про наявність підстав для припинення допомоги (перелік підстав припинення допомоги зазначений у постанові КМУ №1751 від 27.12.2001).
У разі встановлення факту нецільового використання спеціаліст центру подає до відповідного управління соціального захисту населення, що призначив допомогу, оригінал акту та лист із пропозиціями щодо припинення виплати, де детально прописує факти, які привели до обставин припинення допомоги.
На даний час встановлено 1 факт нецільового використання коштів, виплати припинено. По 2 повідомленням триває перевірка.
Так, жінка, отримуючи державну допомогу по народженню 3-ї дитини протягом останнього року проживає окремо від дітей (1 хлопчик проживає із бабусею, 1 хлопчик з батьком, дівчинка з іншим батьком), витрачала кошти не на потреби дитини, а на власні цілі. Спеціалістом центру здійснено вихід за місцем проживання усіх дітей, складено відповідний акт та направлено повідомлення до управління соціального захисту населення.
Проведення такої роботи впроваджується для досягнення таких цілей: зменшити кількість паперових документів, які необхідно подавати матерям-одиначкам до управління соціального захисту населення та його обов’язкового відвідування; запобігання виникненню корупційних дій та зловживань владними повноваженнями; контроль за бюджетними коштами, які держава виплачує у вигляді допомоги та які складаються з податків всіх громадян країни.
На даний час сума державної допомоги при народженні кожної дитини становить 41 280 грн., з яких 10 320 грн. – одразу, інша сума розподіляється по 860 грн. щомісяця.