Хто переміг у тендері на постачання тролейбусів, чому переможець досі публічно не оголошений, на якому етапі робота з Європейським банком реконструкції та розвитку, чи є зміни у проєкті та що замовчує керівництво “Херсонелектротрансу” – розбиралась Онлайн газета “Вгору”
«Міська влада планує придбати замість 50 нових тролейбусів 42. Частина з них буде курсувати до Зеленівки та Комишан поза контактною мережею».
Це — сухий коментар директора комунального підприємства «Херсонелектротранс» Ігоря Житченка. Така маленька новина на сайті місцевого ЗМІ пробила кількамісячний інформаційний вакуум навколо теми закупівлі електротранспорту за кошти Європейського банку реконструкції та розвитку.
Епопея з отриманням коштів на закупівлю нового електротранспорту триває з листопада 2018 року. У фіналі Херсон мав отримати кредит у 10 мільйонів євро на придбання 50 тролейбусів та 1,5 мільйона єврогранту на оновлення транспортної інфраструктури.
За два роки місто вже отримало близько 500 тисяч євро від банку на оплату консультантів із супроводу проєкту, юридичну підтримку, створення плану сталої мобільності. Після безлічі засідань, зустрічей, аудитів, та погоджень Херсон впритул наблизився до ключової точки — роботи над тендерними пропозиціями, які до міста надіслали виробники електротранспорту.
І хоча після відкриття конвертів минуло майже чотири місяці, інформації хто ж той щасливчик, що поставлятиме тролейбуси Херсону, все ще немає.
Кулуарні рішення
Обробкою тендерних пропозицій офіційно має займатися група з реалізації проєкту. Вона створюється рішенням міського голови, яке публікується на сайті міськради. Зокрема, автор цього матеріалу теж мав до неї входити, як представник громадськості. Проте ще до першого засідання склад групи був змінений, а потім – ще раз, вже новим очільником міста.
Ще один колишній член групи реалізації «тролейбусного» проєкту з боку громадськості Ярослав Концевий теж не розуміє, чому вирішили придбати менше тролейбусів.
— Дивне рішення, закупити менше тролейбусів, а частину ще й відправити до передмість, — розводить руками Ярослав Концевий. — Фактично зменшити кількість тролейбусів на 15%, щоб охопити райони з не найщільнішою забудовою… У нас що, в Херсоні із транспортом все чудово? Графік руху маршруток незрозумілий, ввечері та на вихідних їх немає, не кажучи вже про колеса, що відпадають, та хамство водіїв. Тролейбусів і так не вистачає. І що, місто готове так легко відмовлятися від буквально новенького і критично необхідного електротранспорту? Загалом я не проти тролейбусів із можливістю автономного руху, але подібні рішення треба ретельно зважувати та обговорювати.
Чому вирішили змінити умови закупівлі, директор КП «ХЕТ» Ігор Житченко пояснив бажанням міського голови Ігоря Колихаєва придбати тролейбуси зі збільшеним запасом автономного ходу — не менше 25 кілометрів. Таким чином можна охопити віддалені населені пункти громади: Комишани, Антонівку, можливо, Зеленівку. Саме через це доведеться купити менше електротранспорту, а саме 42 тролейбуси замість 50, зазначив Житченко.
Поділився інформацією керівник КП і щодо ситуації із грантовими коштами. Нагадаємо це, фактично, подарунок — Херсон безповоротно та безвідсотково отримує 1,5 мільйони євро на ремонт та модернізацію тролейбусної інфраструктури. Але місто може взяти грант лише за умови співфінансування в розмірі 1 мільйона євро протягом двох років. Чи буде міська рада (депутатом якої є сам Житченко) вишукувати ці кошти? За словами очільника «ХЕТ», доки у повному обсязі не виділяються гроші на «Херсонелектротранс» – підтримувати співфінансування сьогодні передчасно. При цьому сам директор неодноразово наголошував на жалюгідному стані тролейбусних опор у Херсоні в коментарях соціальної мережі Фейсбук.
Таємниці процедур
Що стосується результатів тендеру, то ця інформація є конфіденційною. Але нам вдалося з’ясувати, з чим може бути пов’язана затримка оголошення переможця.
Всі закупівлі, кошти на які виділяє ЄБРР, відбуваються на власному спеціалізованому майданчику банку. Це зроблено для уникнення корупційних ризиків — банк дає гроші, він же і контролює їх витрату. Проте на цьому сайті інформації про результат тендеру небагато. Власне, її там взагалі немає, окрім загальних даних та контактів відповідального за проєкт у Херсоні — Артура Мадатяна, колишнього радника херсонського міського голови та члена групи реалізації «тролейбусного» проєкту.
— Мені важко коментувати процес відбору переможця, я з 27 листопада 2020 року не радник, — знизав плечима Мадатян. — По-перше, ця інформація є конфіденційною. По-друге, дарма що я член групи реалізації ще з вересня 2020 року, засідань не було вже досить довго. А може вони й були, а мене туди не запрошували, не знаю. У чому затримка? Це може бути робочий процес, а може в банку виникли питання до звіту КП про результати тендеру. Актуальної інформації у мене на даний час немає, адже з 20-го грудня 2020 року я вже не адміністратор проєкту.
Слова Мадатяна підтвердив директор КП «ХЕТ» Ігор Житченко — у банку дійсно виникли зауваження до звіту комунального підприємства. Зі слів Ігоря Житченка, херсонська сторона його обробила та ще в січні відправила документ вдруге, відправила на погодження. Проте на питання, з чим пов’язані зауваження ЄБРР, директор КП «ХЕТ» відповідати відмовився, заявивши, що «ці тонкощі нікому не потрібні». Лише зазначив, що вони стосувалися не переможця, а суто оформлення документів. А наступне питання про теперішній склад групи реалізації проєкту викликало у директора КП дивну реакцію. Замість відповіді він чомусь одразу звинуватив журналіста в «упередженості» та «лобізмі» чиїхось інтересів, але, схоже, питання буквально «потрапило у яблучко».
Трохи пролив світла на ситуацію представник міжнародної компанії «Egis», яка є технічним консультантом проєкту. Фірма надає експертну думку з оцінки тендерних пропозицій та допомагає із написанням звіту щодо результатів конкурсу для ЄБРР. За інформацією онлайн-газети «Вгору», позиція консультанта — це один з факторів, які враховує банк для погодження результатів торгів та переможця, з яким пропонується укласти контракт. Опосередковано це підтвердив і співробітник «Egis» Максим Свірський: «якщо в процесі закупівлі дотримано всіх правил та принципів ЄБРР, це пришвидшує проведення процедур. При цьому в замовника можуть виникнути непередбачувані технічні чи процедурні питання. Тоді консультант допоможе їх вирішити шляхом надання експертних рекомендацій, які своєю чергою беруться до уваги банком». Хоча характер зауважень він коментувати теж відмовився, лише зазначивши: «Врахування думки консультанта завжди впливає більш позитивно (на оцінку звіту банком — автор)»
Тендер спотикання
Попри щільну стіну конфіденційності навколо звіту з оцінки тендерних пропозицій, директор «Херсонелектротрансу» не став тримати в таємниці вірогідного переможця:
— Разом із міським головою Ігорем Колихаєвим ми визначили, що це має бути «Літан», — несподівано розповів Житченко. — Хоча ціна у цього виробника вища, але він максимально задовольняє технічним вимогам. Це і необслуговувані двигуни потужністю 175 кВат, і кондиціонер на весь салон, і клімат-контроль у кабіні водія і так далі.
Нагадаємо, за право продати свої тролейбуси Херсону змагалися чотири підприємства. Це корпорація «Богдан», підприємство «БКМ-Україна», ТОВ «Торговий дім Літан» і китайська компанія «Yutong». ТОВ «Торговий дім» Літан» в Україні відомий як постачальник тролейбусів «Дніпро». Коштом ЄБРР ця компанія вже продавала тролейбуси в Кривий Ріг, Рівне, Дніпро. Власного виробництва підприємство не має, а займається збиранням «під ключ» на основі кузовів Мінського автозаводу, електроніки – молдавської компанії «Інформбізнес» та, можливо… російських двигунів. За пошуком в інтернеті вдалось знайти цікаву інформацію — начебто криворізькі тролейбуси обладнані двигунами, які виготовляються у Пскові, РФ. Проте в коментарі онлайн-газеті «Вгору» очільниця виробничо-технічного відділу криворізького КП «Міський тролейбус» Ольга Івченко зазначила, що ця інформація не відповідає дійсності.
— На жаль, мовчання навколо проєкту разом з озвученими рішеннями та проблемами викликають більше запитань, ніж підтримки. — сумно резюмував Ярослав Концевий. — Хоча, коштом грантів у Херсоні планували нарешті оновити контактну мережу, модернізувати старенькі тягові підстанції. А ще відкрити тролейбусне сполучення із багатоповерхівками між вулицями Вишнева-Ракетна-Алмазова. Це єдиний район Херсона із багатоповерховими будинками, не охоплений тролейбусним сполученням. Але схоже, ці перспективні плани відправляються в довгу шухляду.
P.S. Онлайн-газета «Вгору» надіслала лист на ім’я міського голови Ігоря Колихаєва з проханням включити до робочої групи із реалізації проєкту представників громадськості, викреслених з її складу. Ми впевнені, що широке представництво з урахуванням думки активістів дозволить зробити процес відбору переможця тендеру більш прозорим та зрозумілим, а також забезпечить ефективну роботу над реалізацією проєкту в Херсоні.
Фото Олександра Корнякова
Джерело: Дмитро Багненко, Вгору