Якщо для британців взимку абсолютно нормально, коли в квартирі чи будинку термометр показує +15, то для українців це вже привід звернутися зі скаргою до компанії-постачальника тепла. Тому що в Україні під час опалювального сезону нормальна температура для житла складає +18 градусів, а в кутових кімнатах має бути не менше +20.
Не всі знають, що коли температура в приміщенні падає нижче +12, то споживач платить на 5% менше за кожен градус протягом усього строку відхилення від норми. Треба враховувати, що такі коливання температури допустимі один раз на місяць протягом 12 годин.
Але не можна просто взяти і не платити. Треба обов’язково викликати представників постачальника тепла, щоб він офіційно зафіксував неякісну послугу із зазначенням термінів відхилення від норми. Коли представники теплопостачальної компанії складуть акт-претензію, тоді можна не платити по рахунках. Щоправда тільки за період, коли були порушення температурного режиму.
Причому, перевіряється не те, наскільки гаряча в квартирі батарея, а яка температура повітря та стін в приміщенні. Вимірювання проводять спеціальним приладом – «термогігрометром» на відстані 1 м від зовнішньої стіни і 1,5 м від підлоги. Не можна проводити вимірювання, якщо на вулиці менше ніж 5 °С морозу та безхмарне небо. Такі ДСТУ.
Законодавство дає можливість викликати представника компанії- постачальника послуги по телефону або письмово. Але як вказує досвід багатьох споживачів, не варто гратися в телефонні перемовини, краще відразу направляти письмову заяву, зареєструвавши її в приймальні виконавця або надіславши листом (краще всього з повідомленням про вручення, за адресою, вказаною в договорі.
В заяві слід вказати прізвище, адресу проживання, найменування виду неналежно наданої або ненаданої послуги. Після того як заяву буде зареєстровано, представник виконавця, в термін, зазначений у договорі про надання послуг, зобов’язаний прийти для перевірки та фіксації безпосередньо самого факту неналежного надання або ненадання послуги.
В акті-претензії зазначаються: види, показники і терміни порушення, прізвище представників виконавця і їх посади. А також ставляться підписи сторін та дата складання акта-претензії.
Якщо до споживача не поспішають зі складанням акту-претензії або відмовиться його підписувати, цей документ можна оформити самостійно. Для цього достатньо підписів двох сусідів, які скоріше за все теж потерпають від холоду.
Акт-претензія має бути складений у двох примірниках, один з яких залишається у споживача послуг. Далі він реєструється в спеціальному журналі і має бути розглянутий виконавцем протягом трьох днів. В цей термін виконавець повинен або розпорядитися про перерахунок платежів, або надати мотивовану відмову. Якщо відповіді не буде, то автоматично вважається, що виконавець визнав факти надання неякісної послуги і зобов’язаний здійснити її перерахунок.
Якщо виконавець ігнорує споживача, той може звернутися з позовом до господарського суду. Але це зовсім інша складана історія
Детальніше – дивіться на інфографіці.