У лютому за спільної ініціативи херсонської міської влади та ІРЦ «Правовий простір» розпочав роботу центр надання безоплатної первинної правової допомоги.
Такий формат роботи Херсонського офісу Мережі правового розвитку виявився ефективним і зручним для громадян, оскільки, спілкуючись саме з відвідувачами міської ради та її виконавчих органів, яких адресують до ГО «ІРЦ «Правовий простір», команда офісу може проаналізувати, з якими недоліками у роботі міської влади і проблемами комунального господарства стикається пересічний мешканець міста та, відповідно, запропонувати шляхи їх вирішення.
Підбиваючи перші підсумки роботи громадської приймальні ГО «ІРЦ «Правовий простір» по проекту в міськраді за березень, експерт проекту Володимир Макуха звернув увагу на те, що безоплатна правова допомога вкрай затребувана гостями мерії. За місяць юрист Сергій Плахотнюк опрацював аж 154 звернення.
При цьому, спектр проблем, з якими звертаються мешканці міста, досить широкий. Тільки за березень правник надав якісну допомогу у вирішенні проблем в таких сферах:
- Постановка на квартирний облік військовослужбовців, яких віднесено до категорії ветеранів АТО;
- Виділення земельних ділянок;
- Пільги по сплаті за послуги ЖКГ;
- Оформлення спадщини;
- Здійснення страхових виплат та надання щорічної матеріальної допомоги;
- Здійснення угод купівлі-продажу автотранспортних засобів, в тому числі шляхом оформлення довіреності;
- Процедура повернення приватного автотранспорту з штрафних майданчиків;
- Захист прав споживачів;
- Взаємовідносини з колекторами, від яких надходять погрози;
- Передбачені законодавством виплат за пораненням;
- Можливості оскарження позбавлення премії;
- Дострокове розірвання контракту військовослужбовцями за сімейними обставинами;
- Процедура ініціювання переведення з однієї військової частини до іншої;
- Особливості нарахування та виплати заробітної плати, у зв’язку зі зміною її мінімального розміру.
І хоча питання, з якими звертаються херсонці, не завжди пов’язані з роботою місцевої влади, Сергій Плахотнюк не відмовляє у допомозі нікому.
Так, наприклад, до центру прийшли двоє мешканців міста з проханням роз’яснити, чи має право колишній ЖЕК передавати колекторській компанії борги мешканців будинку для стягнення.
Хлопці пояснили, що в будинку вже кілька років працює ОСМД і ні про які борги люди досі не чули. Проте останнім часом мешканцям будинку стали надходити листи з вимогами сплатити борги семирічної давнини.
Сергій Плахотнюк заспокоїв молодиків і пояснив, що стягнення боргу може бути добровільним і примусовим. Стягнення комунальних боргів у примусовому порядку відбувається по процедурі, яка передбачає винесення судового рішення.
«Суди розглядають справи в межах строку позовної давності, який для комунальних боргів становить 3 роки, – роз’яснює юрист. – Так як цей строк закінчився, то стягувач втратив право вимагати стягнення цієї суми заборгованості через суд, а тому вони навряд звернуться до суду. А якщо і звернуться, то перспектив у такого позову немає».
Тим не менш, щоб поставити крапку у цій справі, Сергій запропонував відвідувачам направити заяву до колекторської фірми з роз’ясненням правової позиції та проханням більше не турбувати мешканців цього будинку пустими залякуваннями, що вони і зробили.
Для розуміння причини такого попиту на послуги юриста, крім предмету звернень мешканців Херсона Володимир Макуха проаналізував і самих заявників.
Виявилося, що серед тих, хто звернувся за безоплатною правовою допомогою 75% складають чоловіки, 25% – жінки. Найчастіше центр відвідували городяни віком від 45 до 59 років (42,9%).
Переважно звертались херсонці з середньою професійною освітою (39,3%).
При цьому, більшість з заявників не працює (57,1%), у зв’язку з чим отримання безоплатної первинної правової допомоги для них є єдиною можливістю з’ясування механізмів вирішення правових проблем.
Частіше до юридичної приймальні звертались мешканці найбільшого за чисельністю району – Суворовського (50% звернень).
Варто додати, що крім надання херсонцям безоплатної первинної правової допомогипід час особистих прийомів, достатньо велика кількість громадян (18 осіб) звернулась до юриста та отримала необхідну консультацію у телефонному режимі.
Поки у міській раді готується приміщення для центру громадяни можуть звертатися за правовою допомогою безпосередньо до офісу ІРЦ “Правового простору” вулиця Бориса Мозолевського (колишня Фрунзе), будинок 2, офіс 6. Прийом відбувається в понеділок, середу з 9 до 17 години. Обідня перерва з 12 до 13 години. Попередній запис на прийом за телефоном 099 468 38 48.
За матеріалами Управління громадських зв’язків Херсонської міської ради та Володимира Макухи.
Довідка
Первинна правова допомога включає такі види правових послуг:
– надання правової інформації;
– надання консультацій і роз’яснень з правових питань;
– складання заяв, скарг та інших документів правового характеру (крім документів процесуального характеру;
– надання витягів із законодавства;
– надання допомоги в забезпеченні доступу особи до вторинної правової допомоги та медіації.
P.S. Херсонський офіс Мережі правового розвитку працює на базі ГО «Інформаційний Ресурсний Центр «Правовий простір». Безоплатна первинна права допомога надається за проектом «Організація сталої системи безоплатної первинної правової допомоги в місті Херсоні» за підтримки Міжнародного фонду «Відродження».