В Україні тривають дискусії щодо децентралізації влади. В експертному середовищі обговорюють перспективи і ризики запропонованих змін до Конституції, а в регіонах ухвалюють перспективні плани розвитку територіальних громад.
Яких плюсів і мінусів очікує громада міста Таврійська, що на Херсонщині, після ухвалення адмінреформи? Чи зможе місто забезпечити себе самостійно, якщо отримає більше надходжень до бюджету? Які конкретні плани можна реалізувати? Про це ми запитали міського голову Таврійська Миколу Різака.
— Міським головою я працюю вже дев’ять років. І весь цей час — в очікуванні децентралізації. Про це говорять і обіцяють давно, питання вже «перезріло». На місцях, думаю, готові працювати по-новому. Є багато зауважень до запропонованих змін, але я переконаний, що дуже важливо вирішити, як формуватимуться місцеві ради, — говорить Микола Іванович. — На зустрічі міських голів в Одесі ми запропонували, щоб не лише сільські і селищні ради обиралися мажоритарно, а й ради малих міст, адже за списками можна провести кого завгодно. Ми говоримо, що до влади мають прийти нові обличчя, але, не будучи членом партії, сьогодні ніяк не потрапити до ради. Володимир Гройсман підтримав таку пропозицію. Так само важливо, щоб представника державної влади в регіонах призначав і звільняв голова уряду, а районні адміністрації були ліквідовані.
— У запропонованому законі про об’єднання громад не було прописано статуси міст, які не будуть центрами громад. Таврійськ адміністративно належить до Новокаховської міської ради. Яке вирішення цієї проблеми ви бачите?
— Так, справді, було незрозуміло, як формуватиметься громада в нашому випадку. Ми запропонували зміни в перспективний план об’єднання і було вирішено створити окрему громаду з центром у Таврійську разом із селом Плодове. Щодо населення це буде близько 13 тисяч мешканців. Я вважаю, що ми доволі потужне промислове місто, яке зможе протримати і себе, і це село.
— Як ви ставитеся до того, що Президент матиме право розпускати місцеві ради?
— Я знаю, що в останньому варіанті законопроекту в Президента залишилися такі повноваження тільки в разі виникнення загрози державній безпеці і територіальній цілісності. Я вважаю, що це правильно.
— Які конкретні плюси після проведення реформи ви бачите для Таврійська?
— Минулого року в нас практично повністю забрали податок на доходи фізичних осіб. Це — 15 мільйонів гривень. Після реформи нам залишатиметься 60% цього податку. Для Таврійська — немалі гроші. У нас працюють п’ять залізничних підприємств, комбікормовий завод, м’ясокомбінат, завод плавлених сирів, завод залізобетонних конструкцій та інші підприємства, які приноситимуть хороший дохід у місцевий бюджет. Єдине, що хотілося б — більше завантажити їх роботою. Нам треба шукати нові ринки збуту для виробленої тут продукції. А куди витратити кошти — ми знаємо. Треба допомогти комунальним підприємствам з придбанням сучасної техніки. Також можна було б реалізувати вже готовий проект з енергозбереження для водоканалу. Економія енергоспоживання сягнула б близько 40%, і ми здешевили б послуги водопостачання для населення. Але у нас немає 900 тисяч, щоб це зробити. Треба привести до ладу об’єкти благоустрою: три парки, сквери, розширити зелені зони, збудувати кілька спортивних майданчиків, відремонтувати стадіон… До цього часто просто не доходить справа, бо бракує коштів. А якщо зміниться система нарахування і розподілення податків, ми зможемо собі це дозволити.