Морські кордони Херсонщини

17 Квітня 2015 07:11
ПЕРШИЙ ЗАСТУПНИК НАЧАЛЬНИКА ВПС «СКАДОВСЬК» СТАРШИЙ ЛЕЙТЕНАНТ ІВАН РАКЧЕЄВ РОЗПОВІДАЄ: «ОСТРІВ ДЖАРИЛГАЧ МОЖЕ БУТИ ПЛАЦДАРМОМ ДЛЯ ВОРОЖИХ СИЛ ПІД ЧАС ПОДАЛЬШОГО ПЕРЕПРАВЛЕННЯ НА МАТЕРИКОВУ ЧАСТИНУ КРАЇНИ, ТОМУ ЙОГО ОХОРОНА Є СТРАТЕГІЧНО ВАЖЛИВОЮ»

ПЕРШИЙ ЗАСТУПНИК НАЧАЛЬНИКА ВПС «СКАДОВСЬК» СТАРШИЙ ЛЕЙТЕНАНТ ІВАН РАКЧЕЄВ РОЗПОВІДАЄ: «ОСТРІВ ДЖАРИЛГАЧ МОЖЕ БУТИ ПЛАЦДАРМОМ ДЛЯ ВОРОЖИХ СИЛ ПІД ЧАС ПОДАЛЬШОГО ПЕРЕПРАВЛЕННЯ НА МАТЕРИКОВУ ЧАСТИНУ КРАЇНИ, ТОМУ ЙОГО ОХОРОНА Є СТРАТЕГІЧНО ВАЖЛИВОЮ»

Херсонщину омивають два моря і вона є єдиним сухопутним шляхом до окупованого Криму. Отже, ця територія стратегічна для агресора. Про це неодноразово писав «День». Зокрема в недавньому матеріалі адмірала Ігоря Кабаненка «П’ять аспектів» (див. №51 від 25 березня). Аналізуючи значне посилення частин російського Чорноморського флоту в Криму за минулий рік та мотивацію нарощування військ, автор зазначає: «Нам слід мати потенціал стримування і бути готовими адекватно реагувати на низку загроз національній безпеці України з морського напрямку».

Нещодавно ми побували на одній із ділянок українського морського прикордоння — акваторії поблизу міста Скадовськ. Разом із прикордонниками ми вийшли на чергове патрулювання надводної ситуації й дізналися, як запобігають потенційним загрозам з моря.

ПОРТ

Скадовськ — не лише відомий курорт для сімейного відпочинку. З точки зору економіки, це ще й вигідний торговельний порт. Утім, лише потенційно. Влітку минулого року тут проводилися роботи з поглиблення дня, щоб в порт могли прибувати важкі судна. Річ у тім, що тодішня обласна влада вела переговори з турецькими представниками про відкриття паромних рейсів для перевезення автомобілів і зворотної відправки інших вантажів. Але через воєнні дії та економічну кризу в Україні проект не відбувся. Попри неоднозначну оцінку його місцевими жителями, які боялися, що поглиблення дна і розвиток торгівлі відлякуватиме туристів, проект був би корисним для удосконалення інфраструктури порту і його економічної привабливості. Адже його непривабливість впадає в очі з першого знайомства.

ДІЛЯНКА ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ВІДДІЛУ «СКАДОВСЬК» — 88 КІЛОМЕТРІВ БЕРЕГОВОЇ ЛІНІЇ. ПОБЛИЗУ ЗНАХОДИТЬСЯ ДЕРЖАВНИЙ МОРСЬКИЙ КОРДОН ТА НОМІНАЛЬНО — ЛІНІЯ РОЗМЕЖУВАННЯ З КРИМОМ

ДІЛЯНКА ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ВІДДІЛУ «СКАДОВСЬК» — 88 КІЛОМЕТРІВ БЕРЕГОВОЇ ЛІНІЇ. ПОБЛИЗУ ЗНАХОДИТЬСЯ ДЕРЖАВНИЙ МОРСЬКИЙ КОРДОН ТА НОМІНАЛЬНО — ЛІНІЯ РОЗМЕЖУВАННЯ З КРИМОМ

На КПП нас зустрічають кілька міліціонерів. Побачивши камери і людей у формі, огляд авто не проводять. У порту чимало покинутих будівель і сміття. Берег на перший погляд порожній. Якщо придивитися до стареньких заіржавілих суден, на деяких можна знайти рибаків. Автонавантажувачі та крани стоять. Ми знайомимося з екіпажем катера морської охорони ДПСУ, заходимо на борт, командир катера старшина Віктор Козак командує: «Поїхали!»

ПАТРУЛЮВАННЯ

Прикордонники розповідають, що їх відділ «Скадовськ» діє тут не перший рік. Ділянка його відповідальності — 88 кілометрів берегової лінії. Поблизу — державний морський кордон та номінально лінія розмежування з Кримом. Однак фактично кримський напрямок є значно загрозливішим, ніж румунський чи турецький. Після окупації півострова цей відділ не розширили. Натомість до сусіднього — «Залізний порт» — додали ВПС «Хорли», відповідно укомплектувавши його штатом і технікою. Таким чином прикордонники можуть детальніше обстежувати територіальні води України. Щодо взаємодії зі збройними силами, то вона, запевняють нас, налагоджена. В Скадовському районі є підрозділи ЗСУ, які за потреби можуть висунутись упритул до берега і перешкодити військовій агресії з моря.

ЕКІПАЖІ КАТЕРІВ РІДКО ПОКИДАЮТЬ ПОРТ. МОРСЬКИХ ПРИКОРДОННИКІВ ВІДПРАВЛЯЮТЬ НА ВАХТУ З ПОЧАТКУ НАВІГАЦІЇ (ОРІЄНТОВНО 1 КВІТНЯ) І ТРИМАЮТЬ ТУТ АЖ ДО ЇЇ ЗАВЕРШЕННЯ (КІНЕЦЬ ЛИСТОПАДА)

ЕКІПАЖІ КАТЕРІВ РІДКО ПОКИДАЮТЬ ПОРТ. МОРСЬКИХ ПРИКОРДОННИКІВ ВІДПРАВЛЯЮТЬ НА ВАХТУ З ПОЧАТКУ НАВІГАЦІЇ (ОРІЄНТОВНО 1 КВІТНЯ) І ТРИМАЮТЬ ТУТ АЖ ДО ЇЇ ЗАВЕРШЕННЯ (КІНЕЦЬ ЛИСТОПАДА)

«Звідси до Криму — всього 40 кілометрів. Є ризик заходження диверсійно-розвідувальних груп, в тому числі під виглядом рибалок. Здійснюючи постійне патрулювання та радіолокаційне спостереження, ми запобігаємо таким ризикам», — пояснює начальник ВПС «Скадовськ» капітан Володимир Мураховський.

Ми прибуваємо на острів Джарилгач. У зимовий період тут дуже мало людей, переважно — єгері. Сам острів має протяжність у кілька десятків кілометрів, тут добре відпочивати «дикуном». Але влітку — наплив туристів. «В курортний сезон на Джарилгачі постійно знаходиться наш наряд у кількості від 5 осіб. Сам острів має пологий берег, що дозволяє легко висаджуватись десанту. Нашу роботу ускладнює невелика «мертва» зона безпосередньо за островом. Її не видно з поста технічного спостереження (ПТС) у Скадовську. Тому здійснюємо постійні патрулі на катері, а найближчим часом будемо застосовувати і безпілотники. Острів може бути плацдармом для ворожих сил при подальшому переправленні на материкову частину країни, тому його охорона є стратегічно важливою», — додає перший заступник начальника ВПС «Скадовськ» старший лейтенант Іван Ракчеєв.

За словами Володимира Мураховського, протягом останніх місяців порушників державного кордону не виявили. Затримували лише браконьєрів. Нагляд за законним використанням водних ресурсів — теж входить в обов’язки прикордонників.

«За оперативними даними від колег та інших інформаторів ми виходимо в море для екстреної перевірки та на чергування. Технічне оснащення нашого катера дозволяє бачити ситуацію в діапазоні 32 миль. Якщо є необхідність, ми зупиняємо плавзасіб, переглядаємо документи», — каже командир катера старшина Козак.

За надводною обстановкою ведеться цілодобове спостереження і з ПТС у Скадовську. Тут є необхідні оптичні прилади та потужний прожектор, який можуть задіяти в разі відсутності контакту з невпізнаним об’єктом, що рухається до порту. Прожектор сильно сліпить штурманів суден і заважає керувати чи вести вогонь. Як говорять прикордонники, з досвіду подій у Криму, якщо судно не відповідає на запити з берега, значить, наближається ворог.

ВАХТА

Окрема тема для деяких прикордонників — умови служби в Скадовську. Якщо бійці, що знаходяться на суходолі, розквартировані у місті або живуть при відділі, то екіпажі катерів рідко покидають порт. Як довідався автор із власних джерел, морських прикордонників відправляють на вахту з початку навігації (орієнтовно 1 квітня) і тримають тут аж до її завершення (кінець листопада). Їх ніхто не змінює в цей період. Вони мають лише короткі вихідні. Катери не пристосовані для проживання особового складу, а лише для відпочинку. Покинути його бійці не можуть. Спати чотирьом хлопцям доводиться у каюті, тіснішій за купе поїзда. Не пристосовано туалет, не передбачено обігрів каюти і місця для приготування їжі теж немає. Проблема тут полягає ще й у кадрах. Служити на катерах морської охорони ДПСУ йдуть неохоче, є брак в офіцерському складі. Начальник ВПС «Скадовськ» Володимир Мураховський пояснив, що керівництво намагається покращити умови служби на катерах, співпрацюючи з адміністрацією порту. Бійцям готують кімнати відпочинку і душові, а харчуватися вони можуть на сусідньому великому катері, де є їдальня. Втім, кажуть прикордонники, зараз є чимало подібних і часто нагальніших проблем: облаштування пунктів контролю на адміністративній межі з Кримом, підготовка мобілізованих, забезпечення підрозділів, які несуть службу в польових умовах та інші.

Іван АНТИПЕНКО, «День», фото автора