Сьомий «Лютий/Февраль» почався, як і планувалося, 1 лютого в Художньому музеї ім. О.Шовкуненка. Замість вистав були читки найновіших п’єс авторів херсонської драмгрупи – Євгена Марковського та Наталії Блок.
Спершу актори читали фрагмент п’єси «Ичлом» Євгена Марковського. За словами автора, це близько третини тексту, котрий він дописував, буквально, напередодні прем’єри. Частиною «Ичлом» стала й презентована раніше в Херсоні п’єса «Борщ».
Про що саме «Ичлом» і які враження від п’єси у херсонської публіки, можна буде зробити висновки в останній фестивальний день, 28 лютого, коли відбудеться читка завершеного твору.
Більш неоднозначно й гостро, судячи з обговорення після читки, була сприйнята публікою п’єса «Не щади» Наталії Блок.
За сюжетом – троє чоловіків (один з яких спершу здавався жінкою) святкують разом Новий Рік. Ключова фраза п’єси – «нікого не жалій». Так само персонажі п’єси не жаліють і себе. Якщо прибрати з тексту всю ненормативну лексику, вульгаризми, описи непристойних сцен та алкоголь, то, здається, ніби у ньому не лишиться нічого. Порожнім видається і життя персонажів. У фіналі читки п’єси – пісня «Остановиться» у виконанні Жанни Джа. За задумом драматурга й режисера Наталії Блок, пісня мала б розставити для глядача все на свої місця, ніби пояснивши суть всієї п’єси.
Ближче до вечора того ж дня відбулись вистави старої і нової драми в клубі «Его». Спочатку – story-telling «Гайдамаки» київської театральної групи «Три дуба». Це перша вистава в Україні у такому форматі.
Трійко молодих співрежисерів – Аліна Скорик, Ігор Беліц та Олексій Дорічевський – подали глядачу класичний твір у власній імпровізації, власному баченні. Було багато інтерактиву та, навіть, веселощів. Таким чином Шевченко у Херсоні прочитаний ще не був. Замість будь-яких реквізитів чи ілюстрацій минулих століть – адаптація та, подекуди, паралелізація подій твору до сучасності. Коли театральній групі не вистачало акторів, вони зверталися за допомогою до залу – і тоді херсонці виконували ролі Оксани та Яреми або ж гайдамаків і конфедератів під час битв (на кульках замість зброї), водили хороводи тощо.
Потім відбувся мультимедійний ко-продукційний документальний спектакль «Кордони і відстані», який поєднував в собі відеозаписи інтерв’ю, різних місць, подій тощо з монологами актора. Як кордони та відстані часом впливають на долі людей, можна було відчути впродовж документального спектаклю, умовно розділеного на кілька тематичних блоків.
Мультимедійний ко-продукційний документальний спектакль «Кордони і відстані» створювався спільно за участі театру «Post» (Санкт-Петербург), фестивалю «Документ» (Київ), ТЕАТР.DOC (Москва), Хельгарда Хауга і Ріміні Протоколл (Берлін ).
На завершення першого театрального дня мав би бути презентований проект-свідок «аТО». Відвідувачі фестивалю до останку чекали оголошення місця його проведення, котре трималось у секреті. Однак цей захід було відмінено – він відбувся майже спонтанно наступного дня після панельної дискуссії. По суті, цей проект-свідок – читка монологів молодого психолога, якого відрядили на два тижні в зону АТО.
У другий день фестивалю «Лютий/Февраль» та, водночас, день смерті режисера Всеволода Мейєрхольда, відбулась меморіальна зустріч біля дому Скарлатто. А після неї – панельна дискусія «Українська Нова драма. І що? І хто? І навіщо? І кому це потрібно?» у літературному відділі краєзнавчого музею.
Серед учасників дискусії – драматург Олексій Дорічевський та керівник арт-центру Ігор Беліц (обидва – з театральної групи «Три дуби», Київ); драматург Ден Гуменний (Київ-Кіровоград); театральний блогер Христина Хоменко (Київ) і режисер Андрій Май – керівник фестивалю «Лютий/Февраль», модератор дискусії.
Що цікаво – із суто театральної дискусії про нову драму вона поступово переросла в більш широку – тему осучаснення закладів культури та використання їх просторів по-новому.
Таким був початок VII локального театрального фестивалю «Лютий/Февраль» від Херсонського Центру ім.Вс. Мейєрхольда. Наступні події фестивалю чекають на херсонців вже 9 лютого. У цей день відбудеться святковий перфоменс з нагоди Дня Народження Казимира Теодора Мейєргольда (Всеволода Емільовича Мейєрхольда). Для участі в перфоменсі потрібно прийти до будинку Скарлатто об 11:00 з кришталевим келихом і томиком п’єс Антона Чехова.
За оновленнями можна стежити на сайті Херсонського Центру ім. Вс. Мейєрхольда: teatr.kherson.ua