Херсонські кавуни можуть і повинні стати європейським брендом

18 Жовтня 2014 17:41

загруженное (10)Ще зовсім недавно жителів аграрних районів Херсонщини залякували, що зближення України з Європейським Союзом згубно для економіки держави: знищить наших середнього і дрібного виробників сільськогосподарської продукції, які нібито не зможуть конкурувати з великими агрохолдингами ЄС. Насправді зближення з ЄС – хороший шанс для місцевих господарників. Звичайно, якщо знати, як його використати.

У всіх державах ЄС впроваджена система захисту місцевого сільгоспвиробника. Європейці дуже цінують своє право вибору, визначитися їм допомагають географічні зазначення. Ці позначення (невеликі логотипи на упаковці) гарантують, що продукт виготовлений (вирощений) на певній території і певним (традиційним) методом.

Після вступу в силу Договору про Асоціацію з ЄС харківське і артемівське шампанське стане «ігристим вином», так як “справжнє” шампанське виготовляють в регіоні Шампань у Франції. Але точно також, всі країни Європейського Союзу будуть шанувати зареєстровані назви та категорії наших товарів.
Наявність “емблем”, зрозумілих кожному європейцеві, здатне не тільки значно підвищити продажі нашої продукції на європейському ринку, а й дати поштовх до розвитку інших галузей: наприклад, туризму або суміжних галузей сільського господарства. Тим більше, офіційно зареєструвати свій товар в Україну можна вже зараз. Цим займається Державна служба інтелектуальної власності. В Україні вже зареєстровано більше двадцяти географічних зазначень. Після їх потрібно захистити в Європі.

У нашому регіоні перший претендент на захист географічного зазначення, звичайно ж, – кавун. Херсонські кавуни примітні тим, що місцевий клімат ідеальний саме для вирощування баштанних: легкий піщаний грунт, значна кількість сонячних днів у році, помірне зрошування. Приміром, вирощені в сусідній Дніпропетровській області на важкому грунті кавуни значно поступаються смаковими якостями. Завдяки природним умовам херсонські кавуни солодші і соковитіші багатьох популярних сортів, тому мають хороші шанси на успіх в Європі, – впевнені аналітики інформаційної кампанії Stronger together.
Сьогодні в умовах анексії Криму товаровиробники Херсонщини змушені шукати нові ринки збуту, і розширення продажів в ЄС стало б для них відмінною підмогою. У країнах ЄС, де активно використовують географічні зазначення, частка зайнятих в сільському господарстві та рівень їх реального доходу постійно зростають.

У Європейському Союзі використання географічних зазначень добре показало себе протягом останніх більш ніж двадцяти років. Приміром, італійська морквина Carota Novella di Ispica, врожай якої збирають практично весь рік завдяки особливостям рельєфу, може служити прикладом успіху застосування таких вказівок. Продукт – невеликих розмірів хрусткий ароматний овоч. Після захисту географічного зазначення в кінці 2010 року продажі морквини вже в 2012-2013 роках збільшилися на 84%, а прибуток фермерів, зріс більш, ніж в два рази.
Асоціація з ЄС відкрила для українських товаровиробників величезний ринок, покупці на якому давно визначилися на користь екологічно чистих якісних і натуральних продуктів. Херсонські дині і кавуни, вирощені на наших баштанах, можуть стати не тільки всеукраїнським, а й європейським «брендом».

Станіслав Трошин