Канал в Європу: відновлення річкового шляху з Гданська в Херсон

31 Липня 2014 09:30

9693a1d0bb3e70206cb3be64Польща, Білорусь та Україна мають намір відродити річкову магістраль, що сполучає два моря – Чорне та Балтійське.

Реалізація проекту залучить додаткові обсяги транзитної перевалки в українські чорноморські порти.

Поява в розкладі київського річкового вокзалу рейсу Київ-Брест може стати реальністю вже через кілька років. Ще років п’ять, і не виключено, що таким способом пасажири зможуть подорожувати навіть у Варшаву, або Гданськ. Міжнародні річкові круїзи з’являться завдяки спільному проекту України, Білорусії та Польщі з відновлення водного шляху між Чорним і Балтійським морями. Початкова точка магістралі – Гданськ, кінцева – Херсон.

Як раніше повідомляв заступник генерального директора підприємства “Днепробугводпуть” Сергій Зубко в Білорусі вже приступили до будівництва першого круїзного теплохода, який завдяки відновленню водно-транспортного коридору Е-40 зможе здійснювати рейси, наприклад, з Бреста до Києва і надавати туристичні послуги. Однак, крім пасажирських перевезень проект з відновлення річковий магістралі цікавий країнам-учасникам і з точки зору вантажних перевезень. При цьому кожна зі сторін у разі реалізації проекту отримає свою вигоду.

Реалізація проекту Річкова магістраль Е-40 становить близько 2000 км і проходить по Віслі, Західному Бугу, Прип’яті та Дніпру. Ключовим об’єктом коридору є Дніпровсько-Бузький канал, розташований на території Білорусії. Зараз річковий шлях не діє, оскільки ділянка Західного Бугу від Варшави до Бреста НЕ судноплавний.

Проект “Відновлення магістрального водного шляху E-40 на ділянці Дніпро-Вісла: від стратегії до планування” поки що знаходиться в початковій стадії. У його рамках створена і функціонує Комісія з питань розвитку воднотранспортного з’єднання Е40 на ділянці Дніпро-Вісла. Комісія складається з більш ніж 70-ти членів. До складу Комісії входять представники регіональних органів влади, міністерств, науково-дослідних інститутів, транспортних, логістичних, природоохоронних організацій Білорусі, Польщі та України.

Уже оголошено міжнародний тендер з пошуку підрядника, який займеться розробкою ТЕО. Процедура проводиться в два етапи: перший – оцінка потенційних учасників тендеру та запрошення їх брати участь в конкурсі; другий – надання учасникам тендерних досьє і відбір найкращої пропозиції з подальшим укладенням контракту. Заявки від потенційних виконавців приймалися з 13 червня по 11 липня 2014 Як повідомив ЦТС секретар Комісії з питань розвитку воднотранспортного з’єднання Е40 на ділянці Дніпро-Вісла Андрій Рекеш, зараз проходить розгляд поданих заявок тендерною комісією.

Вимоги, пред’явлені до учасників, будуть високі: організація або об’єднання фахівців повинні мати досвід успішної реалізації як мінімум двох проектів в сфері водного транспорту. При цьому, бюджет цих проектів має становити щонайменше 400 тис євро. Також, не менш 20% співробітників організацій-претендентів в 2014 р повинні на постійній основі працювати в областях, релевантних проекту відновлення воднотранспортних з’єднання Е-40 (наприклад: гідрографії, логістиці, геології і т.д.). Заявники, відповідні висунутим вимогам, будуть запрошені для участі у другому етапі конкурсу. Переможець отримає до 493 тис. Євро на проведення аналізу трьох варіантів реконструкції водної магістралі. Очікується, що найбільш ефективний і екологічний з запропонованих варіантів буде затверджено восени 2015 і стане основою для підготовки плану з будівництва необхідних гідротехнічних споруд.

Найімовірніше, на ділянці від Бреста до Варшави буде розглядатися будівництво нового каналу.

Як розповів Андрій Рекеш, складність розробки ТЕО полягає також у тому, що частина водного шляху на польській території входить до складу природоохоронних зон Natura 2000. На даних територіях вести будь-які будівельні роботи заборонено законодавством. Тому, найімовірніше, на ділянці від Бреста до Варшави буде розглядатися будівництво нового каналу.

У разі успішної реалізації проекту та його підтримці на національному та європейському рівні, ТЕО ляже в основу другої стадії проекту: “Планування”. Основним завданням даного етапу буде є складання проектно-кошторисної та дозвільної документації, необхідної для проведення різних будівельних робіт, що включають будівництво і модернізацію гідротехнічних споруд, а також іншої інфраструктури, проведення колійних робіт, і т.д. Після завершення даного етапу, буде здійснена остання стадія проекту – безпосереднє виконання будівельних робіт.

Перспективи фінансування Програма з відновлення магістрального водного шляху Е-40 складається з трьох стадій: стратегія, планування і будівництво. Джерело фінансування першої стадії вже визначений – гроші виділив Європейський Союз і партнери проекту. Загальна вартість складе 912,6 тис євро, з яких 821,2 тис євро – гроші ЄС, а 91,3 тис євро – внесок партнерів. При цьому, як повідомив ЦТС Андрій Рекеш, джерела фінансування реалізації подальших стадій проекту (планування та будівництво) на даний момент не визначені. «Питання про реалізацію і фінансуванні стадій” Планування “та” Будівництво “розглядатиметься тільки після завершення першої стадії», – уточнив Андрій Рекеш.

Наприкінці березня в рамках міжнародної конференції з відновлення водного шляху Е40 член польської академії наук професор Збігнєв Зьола (Zbigniew Zioło) говорив про те, що реалізацію цього проекту варто розглядати з точки зору інтересів Євросоюзу. «Відновлення водного шляху між Балтійським і Чорним морями дозволить збільшити обсяги торгівлі між Західної, Центральної та Східної Європою завдяки тому, що водний транспорт більш дешевий».

Крім того, регіональний радник відділу транспорту ЕК ООН Martine-Sophie Fouvez також висловилася на підтримку проекту з відновлення водного шляху Е-40. «Європа зацікавлена ​​в інвестуванні в цю ідею. Звичайно, це буде дуже дорогою і довгостроковий проект, і ми не можемо розраховувати на швидке повернення інвестицій. Це дуже важливий крок, і ми сподіваємося, що уряди країн-партнерів будуть активно підтримувати відновлення цього водного шляху », – заявила вона.

Вигоди для країн Кожна з країн-учасників має свій інтерес у цьому проекті. Але що для них спільне, так це можливість збільшення вантажних транзитних перевезень. В цілому, прогнозується, що відновлення водного шляху дозволить перевозити до 4 млн т вантажів щорічно. Польща завдяки реалізації проекту зможе полегшити навантаження на автомобільні дороги і порти Гданськ, Щецін і Гдиня, знайти нові можливості для продажу своїх товарів. Білорусь отримає вихід до Балтійського моря і зможе перейти від внутрішніх річкових перевезень до міжнародних. «Навіть зараз, коли ми будуємо великі об’єкти в Республіці Білорусь, ми в основному, використовуємо водні шляхи для транспортування великих розмірів вантажів», – говорив раніше заступник міністра транспорту Білорусі Олександр Шишко.

Вигода для України від реалізації цього проекту не менше, ніж для інших країн. За словами аналітика ЦТС Андрія Ісаєва, оскільки Е-40 найкоротший водний шлях з басейну Чорного моря на північ Європи, то він залучить додаткові обсяги транзитної перевалки в українські чорноморські порти. Крім того, вартість річкових перевезень нижче, ніж залізничних або автомобільних, тому вантажовласники, котрі відправляють вантажі з Північної Європи в басейн Чорного моря і назад, будуть у виграші, оскільки зможуть скоротити логістичні витрати. В першу чергу це буде цікаво нашим експортерам. За словами Андрія Ісаєва йдеться про такі вантажах, як зерно, ЗРС, метал, контейнери. Заощадити на логістиці насамперед зможуть ті підприємства, які розташовані поблизу річкових портів. Серед них – Нібулон, Запоріжсталь, Феррекспо, Дніпроспецсталь, завод. ім. Петровського, МК ім. Дзержинського та інші підприємства поблизу річки. Деякі з них вже активно користуються річковий логістикою, здешевлюючи витрати на перевезення вантажів. Для прикладу, компанія Нібулон і Запоріжсталь. Так що додаткові можливості з експорту своїх товарів більш дешевим способом – їм тільки на руку. Крім того, від реалізації проекту свою вигоду матимуть судноплавні компанії, що займаються річковими перевезеннями, такі як Укррічфлот і KDM Shipping.