У Херсоні триває транспортна вакханалія

20 листопадаа 2018 08:11

ФОТО FAKTI.KS.UA

«Скільки за проїзд?», «А маршрутка буде?». Віднедавна ці запитання для мешканців Херсона стали причиною численних суперечок, господарських конфліктів, судових рішень, проявів самоуправства та мітингів протесту.

У місті знову спостерігається поглиблення транспортної проблеми у зв’язку з підвищенням ціни на проїзд у маршрутках. Одні перевізники беруть по шість гривень, інші — по вісім. Офіційний тариф — чотири.

ЗБІЛЬШИЛИ ТАРИФ

6 листопада виконавчий комітет Херсонської міської ради ухвалив рішення про підвищення тарифу за проїзд у міському пасажирському транспорті з 4 до 6 гривень. А з 20.00 до 23.00 херсонці мали сплачувати за проїзд вісім гривень.

Цьому рішенню передували численні дискусії між депутатами, чиновниками з міського управління транспорту і громадськими активістами щодо якості надання послуг з перевезення. Проходили навіть громадські слухання, на які в більшості прийшли представники перевізників і підтримали вигідне для них рішення про підвищення тарифу.

Головні претензії до фірм-перевізників від херсонців — це недотримання графіків руху, особливо у вечірній час, незадовільний технічний і санітарний стан маршруток, небажання встановлювати GPS-трекери для контролю руху. Попри це, виконком та особисто міський голова Херсона Володимир Миколаєнко пішли назустріч перевізникам. Тариф підвищили з обґрунтуванням щодо об’єктивного підвищення цін на паливо, запчастини та необхідності оплачувати роботу водіїв маршруток.

ПОЗОВ ДО СУДУ

9 листопада депутат Херсонської міської ради від «Батьківщини» Дмитро Ільченко звернувся до Херсонського окружного адміністративного суду з позовом до міськвиконкому про визнання протиправним рішення від 6 листопада про підвищення тарифу на проїзд.

Разом із позовною заявою Ільченко подав до суду заяву про забезпечення позову шляхом зупинення дії рішення виконкому про підвищення тарифу на проїзд до закінчення розгляду справи по суті. Позивач послався на те, що у випадку задоволення судом його заяви він не зможе повернути різницю в тарифі, яку доведеться сплачувати в період розгляду його заяви.

У результаті суд задовольнив заяву Ільченка про забезпечення позову і зупинив дію рішення виконкому про підвищення тарифу на проїзд із 4 до 6 гривень до закінчення розгляду справи по суті.

ТАРИФНІ ГОЙДАЛКИ

Щойно рішення суду було передано до міського голови, управління транспорту і доведено до відома перевізників, у Херсоні почалися тарифні «гойдалки» і масовий бойкот маршрутників. За даними офіційного сайта міської ради, 16 листопада на маршрути вийшли всього 75 автобусів, тоді як у попередні дні їх було 200.

Попри офіційний тариф у чотири гривні, який повернувся після рішення суду, директор ПрАТ «Ремпобуттехніка-Херсон» Валерій Сивак видав внутрішній наказ про те, що з 14 листопада на маршрутах, які обслуговує його фірма, встановлюється тариф у вісім гривень. Таке рішення Сивак аргументував «правовою невизначеністю регулювання тарифів» і прийняв «з метою недопущення зупинки перевезення пасажирів».

У цей час деякі інші перевізники також почали брати з пасажирів по вісім гривень. У багатьох випадках люди сперечалися з водіями автобусів і платили по чотири гривні, посилаючись на рішення суду. На зупинках утворилися великі черги, а автобуси, які вийшли на маршрути, їздили переповненими.

Ситуацію намагалися виправити за рахунок комунального електротранспорту. Однак 38 тролейбусів для міста з населенням у понад 300 тисяч — явно обмаль. Та й тролейбусна мережа покриває далеко не всі райони Херсона.

Проблеми з пасажирськими перевезеннями викликали шквал критики перевізників у соцмережах та місцевих ЗМІ. Люди скаржилися, що не змогли вчасно дістатися на роботу, навчання і взагалі складно було пересуватися містом. Дісталося й мерові Миколаєнку, якого активісти звинуватили в бездіяльності й відсутності жорсткої позиції щодо перевізників.

РЕАКЦІЯ МЕРА

Міський голова Херсона відреагував на ситуацію клопотанням до окружного адмінсуду. У ньому мер просить скасувати заходи щодо забезпечення позову Ільченка. Через позов депутата, вважає Миколаєнко, «розпочався так званий транспортний колапс. Зупинення роботи міського пасажирського транспорту призвело до сплеску соціальної напруженості, зазначає міський голова у клопотанні до суду.

19 листопада під стінами Херсонської міської ради відбувся мітинг. На нього прийшли кількасот херсонців. Люди вийшли з гаслами: «Ні маршрутному терору».

Володимир Миколаєнко вийшов до мітингувальників і заявив, що дав доручення управлінню транспорту розривати договори з тими перевізниками, які не вийшли на маршрути у попередні дні. Крім того, мер пообіцяв, що водіїв «Херсонкомунтранссервіс», які не вивели автобуси на лінію, буде звільнено.

Після мітингу на вулиці людей запросили до зали засідань міської ради. Тут люди почали тиснути на Миколаєнка і вимагати звільнення чиновників. Все це супроводжувалося штовханиною, криками, критикою і звинуваченнями міської влади в бездіяльності. У результаті начальник управління транспорту Марина Віркун написала заяву на звільнення. Мер підписав цю заяву і підтвердив, що розриває договори з приватними перевізниками, які не вийшли на маршрути. Якраз у цей час директору КП «Херсонкомунтранссервіс» Павлу Макейчику стало зле і його вивели лікарі. Але і без його присутності люди змусили міського голову звільнити Макейчика з посади.

У результаті головне питання — стабільна робота пасажирського транспорту — залишається невирішеним. На момент підготовки цього матеріалу курсували автобуси лише на кількох маршрутах. Вони брали за проїзд по вісім гривень.

Іван АНТИПЕНКО, «День», Херсон